New Zealand: Last week

23 maart 2009 - Mt Maunganui, Nieuw-Zeeland

M'n laaste weekje in Nieuw-Zeeland zit er alweer bijna op. Wat gaat de tijd toch snel. Afgelopen dagen heb ik erg rustig aan gedaan, dus geen adrenaline-pompende activiteiten of andere gekke noemenswaardigheden... Wel een hele mooie ervaring opgedaan in Kaikoura, de plek waar ik na Christchurch heen ben gegaan.

Sunset KaikouraKaikoura is een klein plaatsje waar opzich niet veel te doen is, behalve alles met wateractiviteiten. Ik heb hier totaal 5 nachten in een relax hostel gezeten. Chris en Liz hier wederom ontmoet die iets verder op een camping stonden. Maandag de 16e zou het dan gebeuren, iets waar ik in Nederland al zeker van was dat ik het ging doen; zwemmen met de dolfijnen.

Dolphins 1Ontzettend gaaf... Je stapt op een boot en vaart een drie kwartiDolphins 2er de zee op, waarna je de eerste dolfijn naast de boot ziet meezwemmen. Vervolgend kwamen we aan bij een groep van minimaal 100 dolfijnen! Echt zo gaaf om ze met zoveel te zien zwemmen. Het gaat hier om de Dusky Dolphins, de meest acrobatische dolfijn. En dat merk je ook wel aan hun speelse gedrag en de achterwaardse salto's die ze Dolphins 3vanuit het water maken.

De boot gaat een stuk voor de groep uitvaren, stopt, en daarna Dolphins 4ga je het ijskoude water in (dikke wetsuit aan met alles erop en eraan, en nog extreem koud...) Vervolgens lig je daar met je bril en snorkels in het water en komt de hele groep je voorbij gezwommen.. Echt heel erg gaaf. De eerste keer waren ze in een minuut voorbij en dat was het... De boot weer op, en verderop weer het water in. Wil je dat de dolfijnen voor je stoppen om met je te spelen moet je er wel wat voor doen... Naar beneden duiken werkt goed, zwemmen als een dolfijn ook, en geluiden maken zoals een dolfijn. Erg grappig wanneer je even je hoofd boven water steekt om alle mensen de meest domme geluiden te horen maken. Ik heb allerlei geluiden geprobeerd... Mijn favoriet: de theme song van de Muppet Show, die leek goed te werken :)

Dolphins 5

Maar oh wat tof wanneer zo'n beest bij je stopt, en je oogcontact met hem maakt, waarna ie rondjes om je heen gaat zwemmen... Ik probeerde ze bij te houden met het meedraaien, maar ze gaan steeds sneller totdat je hem niet meer bij kunt houden, en dan gaat ie er vandoor... Soms heb je een stuk of 5 dolfijnen om je heenzwemmen die je allemaal aankijken en trucjes om je heen doen... Ik was op een gegeven moment naar beneden gedoken waar ik een koprol maakte, waarna die dolfijn hetzelfde doet, maar dan veel sneller/beter/mooier, en vervolgens me aankijkt zo van "ik ben toch veel beter"... Wat een toffe beesten.. en zo gaaf dat ze zo dichtbij komen (20cm van je gezicht kwam geregeld voor). Na de hele ochtend dit gedaan te hebben vaar je terug naar land, waar we onderweg nog wat zwemmende zeehonden tegenkwamen en wat albatrossen. Seals 2

Seals 1

Volgende dag heb ik een mountainbike gehuurd en ben ik naar een zeehonden-colonie gefiets. Ook mooi om die beesten daar zo te zien liggen.. Ik kon behoorlijk dichtbij komen wat wat mooie plaatjes opgeleverd heeft. Die avond met Chris en Liz Seals 3gekaart, waar ze slecht nieuws over een familielid kregen, wat voor Chris betekende de volgende dag naar huis te vliegen. Het was sowieso de laaste avond dat ik ze zou zien, en desondanks hebben we toch een gezellige avond gehad. Waarschijnlijk gaan we wel een keer meeten in Engeland/Nederland..

Onderweg 2Vervolgens ben ik met de bus weer verder gereist door het mooie berglandschap tussen Kaikoura en Picton. Aangekomen in Picton ben ik weer op de Interislander (de ferry) gestapt naar het NoordereilaPicton Harbournd. Ik kende de boot deze keer, en was als eerste aan boord om een bank te bemachtigen in de bar, waar ik de hele rit (dikke 3 uur) geslapen heb :) Met heel goed weer in Picton op de ferry gestapt, uitgestapt in Wellington met enorme windstoten en regen. Tja, da's het 4-seizoenen-in-1-dag principe van Nieuw-Zeeland...

Opgezette Kiwi

Rimutaka RangesIn Wellington maar 1 nachtje gebleven (ben er een maand geleden ook geweest..), en daarna naar Napier doorgereist. Zwaar relaxe chauffeur hadden we, en regelmatig gestopt bij wat mooie plekken. Onderweg oLevende Kiwisok gestopt bij Mt. Bruce Wildlife Park, waar eigelijk niks aan was, maar je kon daar een Kiwi in het echt zien. Echt toffe beesten zijn dat.. 2 Kiwi's leven daar, in het donker (want anders komen ze niet tevoorschijn). Echt grappige beesten, en veel groter dan ik had verwacht. Foto boven: opgezette Kiwi, foto onder: 2 levende Kiwi's.

Tui Brewery 2

Daarna een stop gemaakt bij de brouwerij van Tui, heel toevallig mijn favoriete bier in Nieuw-Zeeland.. (Mijn favoriete bier in Australie is Tooheys, wat ongeveer Tui Brewery 3hetzelfde klinkt :P) Daar kregen we geen rondleiding ofzo, maar ging je gewoon de bar in om heel goedkoop bier te kunnen drinken. Zoals een billboard uit een reclamecampagne van hun zegt: "I came on the tour to see how the beer's made... Yeah right.) Vervolgens wat pilsjes gedronken (2 dollar voor 3 bier... da's omgerekend 80 eurocent voor 3 bier...), en dat om 12u smiddags. Daarna moest de bus iets vaker stoppen voor plaspauzes...

Napier

In Napier ben ik 2 nachten gebleven, niet veelMountain Valley bijzonders gedaan. Wel een erg mooi stadje, wat in 1930 door een aardbeving verwoest is, en helemaal in oude stijl opnieuw opgebouwd is. Daarna verder gereden naar het noorden, via de Mountain Valley, wat een hele hoop bergen zijn, die op dat moment heele mooie laaghangende wolken had. Super mooi om letterlijk door de wolken te rijden.

Mt Maunganui 1
En toen zat ik in Mount Maunganui. Da's een vakantieoord voor NieuMt Maunganui 3w-Zeelanders, en dat merk je ook wel. Ligt heel mooi in de Bay Of Plenty aan de voet van de 'Mount', een uitgedoofde vulkaan. Aan de ene kant heb je een hele rustige baai, 500m aan de andere kant heb je een strand ideaal om te surfen door zijn hogMt Maunganui 6e golven. Men heeft daar zelfs een kunstmatig rif gemaakt om de ideale surf te creëeren. Hier zit ik ook 3 nachten, en in tegenstelling tot wat het weerbericht zei is het hier heel goed weer geweest, en heb ik voor het eerst sinds tijden weer eens in de zon gelegen (de zee was nog net wat aan de koude kant om in te zwemmen...).

Dit was alweer mijn laatste bericht vanuit Nieuw-Zeeland. Morgen vertrek ik naar Auckland, waar ik 1 nacht blijf slapen, om de dag erop (woensdag de 25e) weer het vliegtuig op te stappen naar Sydney. Kijk er erg naar uit. Hier blijf ik nog een week (8 nachten) en dan zit m'n avontuur er alweer op. Tegen die tijd zal ik nog 1 blogbericht maken, het bericht erna wordt bericht in levende lijve :)

Groeten!

1. Ineke van Duijnhoven:
    23 maart 2009
    Wederom prachtige plaatjes Martijn!
  2. Linda (de zus):
    23 maart 2009
    Prachtig verhaal Tijn, hoe je dat beschrijft met die dolfijnen.. We hadden al met ze gezwommen in Curacao maar dit is natuurlijk wel even wat anders! Gaaf ook dat het er zo veel waren en super leuk dat je zo met ze kan spelen en dat ze je zelfs nadoen, haha!

Veel plezier je laatste weekje in Aus en ik zie je nu wel heeeel snel weer! Jippie :-)

Liefs van je zus xxxxxxx
  3. Linda:
    23 maart 2009
    Ooh je schrijft alles echt zo leuk op! En met de fotoos erbij lijkt het helemaal niet of je niks hebt gedaan...
    Mooi mooi mooi mooi...en nog mooier dat je binnenkort al die mooie fotoos in kan plakken...HIER wel te verstaan! :D

Kusje!
  4. Joris:
    Ha Martijn,

Laatste loodjes ! Mooi dat verhaal van die dolfijnen. Moet echt een feest zijn om tussen die lachesnuitjes te zwemmen.
    Geniet er nog ff van in Auckland en Sydney.

"het bericht erna wordt bericht in levende lijve". Dè ge mar opskiet !'

HAHA groetjes.
  5. TT:
    30 maart 2009
    Hoi Martijn, nog even en we zien je weer inde flesh.Tot de 3e, bye je TT.